Skipsleden i fremtiden.

Sjark ved sjømerke. Foto: Arne-Terje Sæther
Sjark ved sjømerke. Foto: Arne-Terje Sæther

Hovedfokus for samferdselspolitikken i Norge i siste halvdel av 1900-tallet har utvilsomt vært utbyggingen av veinettet. Øy-samfunn er blitt landfaste ved hjelp av broer og tuneller og antall fergeforbindelser er redusert kraftig. Likevel er det slik at skipstrafikken fortsatt spiller en viktig rolle både for samferdselen innenlands og for Norges forbindelse til omverdenen, og for landets verdiskaping som fiskeri- og oljenasjon. I et miljømessig perspektiv er det dessuten en erklært nasjonal målsetting å overføre mer godstransport fra vei til sjø i årene som kommer. Det er derfor naturlig å tro at sjøveien fortsatt vil være en hovedvei gjennom kyst- og havlandet Norge også i framtida.

En forutsetning for dette er imidlertid at den maritime infrastrukturen opprettholdes og videreutvikles i takt med tidens krav. Samtidig vil vi hevde at det vil være både riktig, viktig og nødvendig å ta vare på et utvalg av de mange installasjonene langs norskekysten som utgjør det vi kaller for ”det maritime kulturlandskapet”. Sjø-merker, fyr, losvaktehytter, havneanlegg osv. er viktige kulturminner som dokumenterer og forteller noe om hvilken betydning havet og de maritime næringene har hatt for landets historiske utvikling og derved for vår nasjonale identitet.

  <= Forrige side Neste side =>