Begynnende frihandel

Jakt Skjoldmøen dro i 1863 over Atlanteren til Chicago. Maleri i Bergens Sjøfartsmuseum. Foto: Bergens Sjøfartsmuseum.
Jakt Skjoldmøen dro i 1863 over Atlanteren til Chicago. Maleri i Bergens Sjøfartsmuseum. Foto: Bergens Sjøfartsmuseum.

Unionen med Sverige fra 1814 var til liten hjelp for norsk skipsfart. Handelen mellom Norge og Danmark ble vanskeliggjort av en ny tollbarriere, noe som ikke ble ikke kompensert med lettelser for norsk handel og skipsfart på Sverige. Først i 1827 fikk Norge samme rettigheter i Sverige som svenske skip. Det fikk stor betydning for norsk skipsfart og handel, spesielt i forbindelse med den viktige sildeeksporten. Selv om verdenshandelen viste økning i 1820-årene, var det først i de følgende tiårene at veksten ble påtakelig.

Det sterkt voksende amerikanske markedet var viktig. Den rådende proteksjonismen fungerte som en barriere mot videre vekst, men avgiftene på de viktigste vareslagene for sjøtransporten – trelast, kull og korn – ble gradvis redusert eller fjernet. Kornimporten til Storbritannia ble frigitt i 1846, og fire år senere ble eksportavgiften på kull fjernet. Den norske handelsflåten vokste igjen sterkt fra 1830. Lastekapasiteten ble mer enn fordoblet på 20 år, og var i 1850 på bortimot 135 000 kommerselester, eller nesten 270 000 netto registertonn. Flåten var særlig konsentrert på kysten mellom Bergen og svenskegrensen.

Årene rundt 1850 ble vanskelige, og mange redere og skipsbyggere fikk likviditetsproblemer. Men det var lysere tider i sikte. I 1849 ble de engelske navigasjonsaktene opphevet med virkning fra 1. januar 1850. Da de ble innført I 1651, bidro de til å styrke en svakt utviklet norsk skipsfart fordi det ble bedre plass til norske skip i den omfattende eksporten av norske varer til de britiske øyer. Da navigasjonsaktene ble opphevet, var også det en fordel for norsk skipsfart fordi det i mellomtiden var blitt bygd opp en betydelig norsk handelsflåte som stod klar til å utnytte de nye internasjonale fraktmarkedene som åpnet seg med liberaliseringen av Englands og andre lands skipsfartspolitikk.

Billedtekst: Jakten var et lite fraktefartøy som mest ble benyttet i innenriksfart og i fart på Østersjøen, men i blant også på langfart. Jakt Skjoldmøen dro i 1863 over Atlanteren til Chicago. Maleri i Bergens Sjøfartsmuseum. Foto Bergens Sjøfartsmuseum.

<= Forrige side Neste side =>